Fit & Gezond

Gezond ontbijten met je kind
(leestijd: 1 minuut)

Zorg dat je kind de dag goed kan starten

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het maakt deel uit van een gezond eetpatroon.
Volgens Kind & Gezin mag je kindje vanaf 18 maanden mee-eten met de rest van het gezin. Het is belangrijk dat het direct een goede eetgewoonte aanleert.

Wie het ontbijt regelmatig overslaat, riskeert minder goed te presteren op school. De kans op prikkelbaarheid en een slecht humeur neemt toe.

Geef je kind elke morgen een gezonde portie vitamientjes, mineralen en vezels. Zo krijgt het alles wat het nodig heeft om de voormiddag fit door te komen. Het zal overdag ook minder zin hebben om te snoepen.

Waaruit bestaat een gezond ontbijt?

Kies voor bruin brood of volkorenbrood. Wissel af met niet-gesuikerde ontbijtgranen zoals muesli.

Gezonde bus
Gezonde bus van donkerbruin brood en een plakje kaas. De koplampen maak je van jonge kaas en blauwe besjes. Voor de wielen gebruik je druifjes. Afwerken met kersttomaatjes en een reepje paprika. Mmm, lekker!

Tot vier jaar heeft jouw kind volle melk nodig. Houd je kind niet van melk, dan kan je voor soja- of havermelk kiezen.

Zorg dat je kind meer brood eet dan beleg. Je mag gerust wat boter op de boterhammetjes smeren.
Overdrijf niet met zoetigheden. Geef pas brood met zoet beleg als je kind al een gezonde boterham gegeten heeft.

Fruit en groenten horen bij een gezond ontbijt. Je kan fruit combineren met yoghurt.

Gezond fruitschaapje
Gezond fruitschaapje met schijfjes banaan, blauwe en groene druifjes. Voor het mondje en de oogjes kan je flinterdunne stukjes banaan gebruiken. De pupillen maak je met rozijntjes.

Met groenten kan je mooie boterhammen maken.

Gezonde robot
Gezonde robot van een boterham met kaas en hesp, stukjes komkommer, blauwe besjes, aardbei en framboos

Zorg ook dat je kind voldoende drinkt. Water, kruiden-en vruchtenthee zijn ideaal. Koffie, zwarte en groene thee zijn niet geschikt. Je mag je kind ook ongezoet vruchtensap of groentesap geven.

Wat kan je doen als je kind ‘s morgens niet wil eten?

Geef zelf het goede voorbeeld en eet samen met je kind aan tafel.

Laat je zoon of dochter wat vroeger opstaan zodat hij/zij de tijd heeft om goed wakker te worden.

Zorg dat je kind helemaal klaar is zodat het alle tijd heeft om rustig te eten.

Geef je kind ’s avonds een lichte maaltijd zodat het ’s morgens honger heeft.

Zorg voor een gevarieerd ontbijt. Bied geregeld iets anders aan.

Gezonde boterham met ei en groentjes
Rooster een boterham en snijd er een rondje van. Bedek met een spiegeleitje. Werk af met oortjes en snorharen van komkommer. Gebruik schijfjes radijs, zwarte olijf en erwtjes of hazelnootjes voor de ogen. Leg een halve kersttomaat op de dooier. Gebruik een schijfje wortel met peterselie voor de afwerking.

Heeft je kind ‘s morgens weinig eetlust, geef het dan een extra tussendoortje later op de voormiddag.  Steek het bij in de boekentas als het al naar school gaat.

Een mooi bordje helpt zeker om de eetlust van je kind aan te wakkeren. Probeer in het weekend zeker eens wat dingen uit. Lees ook mijn artikel ‘Wedden dat deze vrolijke tussendoortjes je kind doen watertanden’. Ook op mijn Pinterestbord ‘Kids meals look great’ kan je ideetjes opdoen.

Leer je kind dat ontbijten noodzakelijk is voor een goede gezondheid. Het zal jou er later dankbaar voor zijn.
De kans op overgewicht en andere gezondheidsproblemen wordt hierdoor kleiner.  Jong geleerd is oud gedaan.

Bron : Kind en Gezin

Vind je dit artikel interessant? Deel het en geef het cadeau aan jouw vrienden.

Schrijf hier je reactie...

DE LEUKSTE ARTIKELEN IN JOUW MAILBOX?Laat hier je mailadres achter