Fit & Gezond

10 tips voor een gezonde ochtendroutine

Hoe begin jij je dag? Neem jij de tijd voor jezelf of hol je jezelf eerder voorbij? Als mijn ochtend eerder chaotisch en gejaagd verloopt, voel ik dat overdag. Door bewust aandacht te geven aan het begin van mijn dag wordt mijn werkdag een stuk productiever. Ik heb meer energie en kan me beter focussen. Een ochtendroutine werkt echt.

Met deze tips lukt het beter om je dag goed in te zetten. Pik er enkele uit en pluk er overdag de vruchten van.

Tip 1: Bereid je ochtendritueel de avond voordien al voor

Probeer zoveel mogelijk op voorhand te doen: je werklunch, het boekentasje van je kind,… Zo houd je meer tijd over om de dag te beginnen met dingen die JIJ belangrijk vindt.

Sugar tip: Stel ’s avonds twee outfits samen voor je kind en laat het er ééntje uitkiezen
Zo vermijd je tijdrovende discussies bij het aankleden. Die kan je ’s ochtends wel missen.

Wat doe jij graag en waarvoor heb je nu te weinig tijd? Ga dat ‘s morgens doen. Hiermee heb je ineens een goede reden om uit je bed te geraken.

Sugar tip: Maak de tijd om even te lezen
Hierdoor train je jouw hersenen. Het houdt je brein fit. Doordat je jouw gedachten verzet, helpt het je ook om stress tegen te gaan.

Tip 2: Sta vroeg op en kies een vast uur

Maak er een gewoonte van om elke dag op hetzelfde uur op te staan. Als je voldoende uren slaapt, is de kans groot dat je na een tijdje zelfs voor je wekker wakker wordt.

Sugar tip: Zet een alarm om je eraan te herinneren dat het bedtijd is
Geraak je ‘s avonds niet op tijd in bed? Start bijvoorbeeld door elke dag tien minuten eerder te gaan slapen. Sta dan ook tien minuten vroeger op. Gebruik die tien minuten om iets te doen wat je graag doet. Als je merkt dat het opbrengt, zal je eerder geneigd zijn om nog vroeger op te staan.

Tip 3: Maak direct licht als je wekker afgaat

Door licht kan je lichaam ontwaken. Het is fijn als je de ramen ook ineens kan openzetten en al wat frisse lucht kan inademen.

Sugar tip: lees  ’10 tips voor een goede nachtrust’

Tip 4: Begin de dag met een groot glas water

Er staat altijd een fles water naast mijn bed. Zodra ik wakker word, drink ik er een glas van. Zo krijgt mijn lichaam de tijd om langzaam wakker te worden.

Tip 5: Prijs je gelukkig en wees dankbaar

Denk blije, positieve gedachten. Er zijn zoveel dingen waarvoor we dankbaar mogen zijn. Neem ‘s ochtends een moment om er even bij stil te staan. Bedenk vijf dingen waarvoor jij gelukkig mag zijn. Door ze op te schrijven, versterk je deze zegeningen nog.

Sugar tip: Glimlach jezelf in een goede mood
Heb je een minder goede dag? Wist je dat je  jouw hersenen om de tuin kan leiden door een brede grijns op te zetten? Als je glimlacht, produceren jouw hersenen namelijk goede hormonen die ervoor zorgen dat jij je ook echt vrolijker gaat voelen.

Tip 6: Neem de tijd om even te stretchen of te sporten

Het doet deugd als je eerst wat stretchoefeningen of yoga kan doen. Je lichaam wordt zo klaargestoomd voor de rest van de dag. Je zal zien dat vijf of tien minuten al volstaan om je lichaam een flinke boost te geven. Zoek een professionele yogaschool in je buurt zodat je de oefeningen goed onder de knie krijgt.
Heb je voldoende tijd, dan is het zalig om eerst nog even te gaan joggen of wandelen in de natuur. Misschien kan je nog wel een mooie zonsopgang meepikken?

Tip 7: Geniet van een verkwikkende douche

Ben je gaan joggen of wandelen, dan helpt de douche jouw spieren te ontspannen.
Door te douchen word je sowieso alerter en wordt je creativiteit gestimuleerd.

Tip 8: Eet een gezond ontbijt

Zorg dat je alles in huis hebt om goed te kunnen ontbijten.

Sugar tip: lees mijn artikel ’10 tips om je dag goed te starten met een gezond ontbijt’.

Tip 9: Stel doelen voor je dag en zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken

Visualiseer je dag al in je hoofd. Het is zelfs goed als je je hier de avond voordien al mee bezighoudt. Als je weet wat je wil bereiken, kan je je ook beter focussen. Maak een to-do lijstje. Stel realistische doelen zodat je ‘s avonds kan terugblikken op een geslaagde dag.

Het is ook belangrijk dat je je elke dag op iets kan verheugen. Dat hoeven helemaal geen grote dingen te zijn. Het vooruitzicht op een rustig avondje thuis na een drukke werkdag kan ook iets zijn dat je kan opbeuren.

Sugar tip: verdeel je dag in blokken
Noteer ze in je agenda en houd je er ook aan. Je zal merken dat je veel meer gedaan krijgt als je alles op voorhand plant.

Tip 10: Zorg dat je een vaste plek hebt voor al jouw spullen

Er is niets zo vervelend dan dat je ’s morgens nog moet zoeken naar je sleutels, je GSM of je bril. Geef ze een vaste plaats zodat je geen tijd verliest.
Houd je smartphone uit de buurt van je bed. De verleiding is anders te groot om ‘s morgens al direct je social media posts, smsjes of mails te bekijken. Voor je het beseft, ben je er al je extra tijd aan verloren.

Sugar tip: lees mijn artikel ‘Ben jij je sleutels ook geregeld kwijt?’

Pluk de dag!

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan jouw vrienden!

 

Schrijf hier je reactie...