Fit & Gezond

Zo krijg je meer energie
(leestijd: 3 minuten)

Met de juiste voeding geef je jouw lichaam een flinke boost. Zorg ook dat je regelmatig beweegt en voldoende slaapt. Rust is belangrijk om weer op krachten te komen en je energie op te krikken. Stop met piekeren en werk aan je sociale contacten.

Met deze tips trek je jezelf weer op gang.

Tip 1: Ga voor gezond

Schrap alles wat zoet en bewerkt is. Kies voor vezelrijke voeding. Start met een gezond ontbijt. Een eitje, avocado en havermout zijn perfecte starters als je energie op een laag pitje zit.

Eet bij elke maaltijd groenten. Zet zeker spinazie en spruitjes op het menu. Vergeet ook je dagelijkse porties fruit (appel, banaan, bosbessen, appelsien), onbewerkte noten en zaden (pompoenpitten) niet. Studentenhaver pept je ook snel op.

Sugar tip: Drink veel water. Voeg er vers citroensap bij en je hebt een gezond energiedrankje.

Ook interessant :  ’10 tips om je dag goed te starten met een gezond ontbijt’.

Tip 2: Trek je stapschoenen aan

Het helpt om even een frisse neus te halen. Heb je wat meer tijd maak dan een flinke wandeling van een uur. Trek bij voorkeur de natuur in. Stap flink door, haal diep adem en houdt je aandacht bij alles wat je ziet. Je knapt er helemaal van op.

Tip 3: Vitamine D

Mooi weer? Zoek een rustig plekje op in de zon en geniet van de zonnestralen op je huid. Je lichaam heeft elke dag vitamine D nodig. Je neemt dan ook best dagelijks een tabletje in.

Sugar tip: Zorg dat je je huid beschermt met een goede zonnecrème.

Tip 4: Gun jezelf rust

Doe het even wat rustiger aan. Misschien kan je wat werk uitbesteden? Zorg ook voor digitale rust. Zit niet voortdurend je mailbox of smartphone te checken. Durf je telefoon uit te zetten en negeer de meldingen van je mailbox. Het kost veel tijd en energie als je telkens gestoord wordt.

Tip 6: Las korte pauzes

Probeer gefocust te werken. Las om het half uur een korte pauze in van vijf minuten. Om de paar uren pauzeer je wat langer. Merk je dat je concentratie vermindert, neem dan sowieso een break. Denk op voorhand na over hoe je deze tijd wil invullen.

Tip 7: Trek eropuit

Neem een dagje verlof of knijp er een weekendje tussenuit. Neem de tijd om je batterijtjes weer helemaal op te laden. Neem een vriend of vriendin mee.

Tip 8: Tijd voor jezelf

Geef ook eens prioriteit aan jezelf. Plan geregeld een uurtje me-time in je agenda. Deze afspraak is even belangrijk als een andere. Gebruik deze tijd om iets leuks te doen. Wat zou je graag doen, maar komt er maar niet van?

Tip 9: Werk jezelf in het zweet

Doorbreek de vicieuze cirkel. Welke sport doe jij graag? Begin er weer aan. Een goede workout geeft je direct een boost. Misschien wil er wel een vriend of vriendin met je mee? Jullie kunnen mekaar motiveren.
Zware inspanningen kunnen enkel als je fysiek in orde bent.

Tip 10: Doe yoga

Door je lichaam te stretchen en je aandacht bij je ademhaling te brengen, leer je vermoeidheid loslaten en jezelf opladen.  Zoek een goede yogaschool in je buurt zodat je weet welke oefeningen je kan doen en hoe je ze juist kan uitvoeren.

Tip 11: Ruim je huis op

Wist je dat rommel heel veel energie vraagt? Een opgeruimd huis geeft rust in je hoofd. Werk in kleine stappen, maar begin eraan.

Sugar tip: Lees ‘Slimme tips voor een rommelvrij huis’.

Tip 12: Neem die beslissing

Piekeren vraagt enorm veel energie. Waar worstel je mee? Pak je vraagstukken aan en vind oplossingen. Geraak je er zelf niet uit, zoek dan professionele hulp.

Sugar tip: Lees ‘Met deze tips lukt het beter om de juiste keuze te maken’

Tip 13: Ga op tijd naar bed

Als je weinig energie hebt, wil dat meestal zeggen dat je niet genoeg slaapt. Leer jezelf een vast slaappatroon aan.

Sugar tip: Lees ’10 tips voor een goede nachtrust’

Tip 14: Maak plannen

Het is belangrijk dat je iets hebt om naar uit te kijken. Boek je vakantie al of prik alvast een datum voor je volgende feestje. Zo kan je er al van beginnen dromen.

Tip 15: Spreek af met een vriend of vriendin

Mijd de mensen die constant klagen en energie van jou vragen. Nu heb je iemand nodig die positief in het leven staat. Iemand die jou laat lachen. Hiervan krijg je onmiddellijk meer energie.

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan een vriend of vriendin die wel een oppepper kan gebruiken.

Schrijf hier je reactie...