Fit & Gezond

Goede voornemens. Zo haal je ze wél (leestijd: 2 minuten)

Traditioneel starten we het nieuwe jaar met goede voornemens om ons leven beter te maken. Meer bewegen, gezonder eten, afvallen,… Toch hervallen we snel in onze oude gewoonten. Hoe slaag je erin om vol te houden en je doelen te bereiken? Zoek hulpmiddelen om gemotiveerd te blijven. Leg de lat niet te hoog. Zet jezelf in beweging met kleine stappen. En vergeet niet om jezelf te belonen.

Deze 10 tips helpen je om te slagen in je opzet

Tip 1: Bespreek je plannen

Deel je goede voornemens met je partner, je vrienden, je collega’s,… Vertel hen op regelmatige basis hoe het loopt. Zo heb je een stok achter de deur als het even wat moeilijker gaat.

Tip 2: Houd een dagboek bij

Schrijf je goede voornemens op. Verwoord ze duidelijk. Bekijk ze geregeld. En noteer ook je resultaten. Zo zie je dat je vooruitgang boekt. Dat stimuleert je om verder te doen.

Tip 3: Begin klein

Alle begin is moeilijk. Leg de lat niet te hoog. Houd je einddoel voor ogen en werk er in kleine stapjes naar toe. Dat werkt vaak beter dan te drastisch te werk te gaan.

Lees ook: ‘Meer bewegen zonder te sporten

Tip 4: Focus

Kies liever één voornemen en richt daar al je aandacht op. Maak een lijst van alle voordelen die je zal hebben als je jouw doel behaalt. Zo raak je meer gemotiveerd.

Tip 5: Wees niet te streng voor jezelf

Laat je niet ontmoedigen als het niet meteen loopt zoals je je had voorgesteld. Elke dag is een nieuwe dag. Herpak je en je bent weer vertrokken.

Lees ook: ‘Water drinken. Zo lukt het beter

Tip 6: Beloon jezelf

Bepaal vooraf hoe je jezelf gaat belonen als je weer een stapje dichter bij je doel bent. Denk aan je beloning als je het moeilijk krijgt.

Tip 7: Begin iets nieuws

Zie je goede voornemen als een nieuwe uitdaging. Het is lastiger als je ervan uitgaat dat je een leuke of lekkere gewoonte zal moeten opgeven.

Tip 8: Plan B

Merk je dat het je echt niet in je eentje lukt om je goede voornemen vol te houden? Zoek naar een andere manier om je doel te bereiken. Zo lukt het je misschien toch. Je kan ook altijd (professionele) hulp inroepen.

Tip 8: Werk dagelijks aan je nieuwe gewoonte

Splits je doel op in kleinere doelen en werk er elke dag aan. Zo bouw je routine op.

Lees ook: ‘Zo eet je meer groente en fruit

Tip 9: Zorg voor voldoende slaap

Wie te weinig slaapt, heeft minder controle over zichzelf. Je bezwijkt sneller en valt sneller in je oude gewoontes.

Tip 10: Denk positief

Vermijd negativiteit. Zoek het gezelschap op van gemotiveerde mensen. Zo krijg je meer energie en kan je jezelf spiegelen. Dit zorgt voor extra motivatie.

Hoe zit het met jouw goede voornemens?

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan je vrienden.

Uitgelichte foto: gapingvoid

1 reactie

  1. Leuk! Zeker bruikbare tips!
    Nog een extraatje: hoeveel te concreter het ‘doel’ des te makkelijker eraan te houden… dus niet maar bijvoorbeeld 😉
    Alle beetjes helpen !

Schrijf hier je reactie...