Fit & Gezond

Winterdipje? Zo krijg je weer energie (leestijd: 1 minuut)

Koning Winter is in het land en dat voelen we. De donkere en kille dagen werken op ons gemoed. Onze energie zit op een laag pitje.

Heb jij last van een winterdipje? Geen nood. Met deze tips heeft de winter geen vat op je.

Tip 1: Beweeg

Maak elke dag een korte wandeling. Ons lichaam heeft beweging  nodig om goed te kunnen functioneren. Trek je stapschoenen aan en loop een blokje om. Het kost niets en het houdt je gezond.

Lees ook: ‘Minder bewegen zonder te sporten

Tip 2: Zoek het daglicht op

Houd de ramen vrij zodat er genoeg licht binnen kan. Ga overdag ook geregeld eens even buiten. Zonlicht is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Onze botten en spieren hebben vitamine D nodig. Het verhoogt ook onze weerstand.
Sugar tip: Was je handen geregeld. Zo voorkom je dat bacteriën zich verspreiden.

Tip 3: Op tijd onder de dons

Een goede nachtrust is onontbeerlijk om fris aan de dag te beginnen. Blijf ‘s avonds niet in de zetel plakken, maar ga op tijd naar bed.

Lees ook: ‘10 tips voor een goede nachtrust

Tip 4: Eet gezond en gevarieerd

Start met een gezond ontbijt. Ban snelle suikers. Ga voor seizoensgroenten en -fruit. Zet minimum één maal per week vette vis (zalm, tonijn, makreel, haring,…) op het menu.
Zuivelproducten bevatten vitamine D. Eet ook voedsel dat rijk is aan magnesium.  Je vindt het in bananen, bonen, groene bladgroenten, sojaproducten, noten (vooral pinda’s), zaden, tarweproducten, granen, volle rijst, schelpdieren, kokos en frambozen.

Lees ook: ‘Zo eet je meer groente en fruit

Tip 5: Begin de dag met een ochtendritueel

Sta bewust stil bij het begin van je dag. Je krijgt er meer energie door en kan je beter focussen.

Lees ook: ‘10 tips voor een gezonde ochtendroutine

Tip 6: Shop een nieuwe outfit

Met dit sombere weer ben je geneigd om meer zwart te dragen. Toch draag je nu beter kleurrijke kleding. Ze werken oppeppend.  Wie weet kan je in de solden nog iets leuks scoren.

Lees ook: ‘Koopjes. Zo laat je je niet vangen

Tip 7: Houd jezelf bezig

Het is verleidelijk om onder een dekentje voor de televisie te kruipen. Wees creatief en maak bijvoorbeeld zelf eens iets origineels. Check de knutsel- en zelfmaakideetjes van Tips Like Sugar.

Lees ook: ‘Originele & makkelijke zelfmaakideetjes

Tip 8: Plan geregeld iets leuks

Nodig een paar vrienden uit, ga lekker uit eten of trek eropuit met je gezin. Zorg dat je iets hebt om naar uit te kijken.

Lees ook: ‘Op schattenjacht in Gent

Tip 9: Verzorg jezelf

Maak jezelf mooi. Als je er goed uitziet, voel je je beter. Verzorg je haar. Wees mild voor je huid.
Sugar tip: Wees zuinig met zeep. Je huid wordt er droog van. Voed ze na het douchen met een bodylotion.

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan jouw vrienden.

Bron uitgelichte afbeelding: Unsplash

Schrijf hier je reactie...