Slimme tips

Examens voorbereiden. Wat je best doet en wat beter niet

Examens voorbereiden is belangrijk om goede resultaten te behalen. Zo kun je de hoeveelheid leerstof en de beschikbare tijd op elkaar afstemmen zodat je de leerstof tijdig beheerst.

Alles begint met een goede planning waarin je duidelijke doelen stelt. Zo zul je minder geneigd zijn om het studeren uit te stellen. Je gaat je ook beter kunnen concentreren. Hierdoor bereik je sneller het gewenste resultaat én ga je met een gerust gevoel je examens tegemoet.

Hoe kun je je examens voorbereiden? Hoe begin je te studeren? Wat moet je zeker doen en wat doe je beter niet? In dit artikel vind je tips van professoren uit België en Nederland.

Examens voorbereiden in 7 stappen

  1. Welke leerstof moet je kennen?
  2. Breng je cursussen volledig in orde
  3. Heb je nog vragen over de leerstof?
  4. Maak een goede planning met ‘SMART’ doelstellingen
  5. Studeer de leerstof
  6. Test jezelf
  7. Herhaal de leerstof

Hoe begin je te studeren?

Zet je eerst op een rustige plek waar je je goed kunt concentreren. Daarnaast is het belangrijk dat je werkplaats opgeruimd is. Leg dan ook enkel die zaken bij je die je echt nodig hebt om een bepaald vak te studeren. Zo word je minder afgeleid.

  1. Bekijk de inhoudstafel
    De inhoudstafel is een goed uitgangspunt omdat je een duidelijk overzicht krijgt van wat je moet kennen. Zo plaats je de nieuwe leerstof in een context. Dat geeft je structuur. Bovendien onthoudt je brein makkelijker nieuwe leerstof als ze aan bestaande kennis gekoppeld is. En ze vindt deze dan ook sneller terug.
  2. Verken het geheel
    Bekijk titels, kaders, vetgedrukte en onderstreepte woorden zodat je de hoofdzaken kent.
  3. Probeer te begrijpen waarover de leerstof gaat
    Lees de leerstof en probeer te begrijpen waarover ze gaat. Iets wat je begrijpt, onthoud je beter.
  4. Studeer totdat je het kent

    Organiseer de leerstof
    Eerst zet je alles samen wat bij elkaar hoort zodat het behapbare stukken worden. Zoek dan naar verbanden tussen paragrafen en hoofdstukken. Zo kun je bijvoorbeeld een begrippenlijst maken.

    Visualiseer de leerstof
    Doordat je een beeld plakt op de leerstof, kan je brein ze beter verwerken. Zoek de kernwoorden en duid ze aan. Maak er vervolgens schema’s mee. Gebruik geen volzinnen in je schema.

    Sugar tip: Pas op met fluo. Uit onderzoek blijkt dat studenten wel weten waar de gemarkeerde leerstof staat in de cursus, maar deze stof niet beheersen. Markeren werkt enkel goed bij een openboekexamen. Markeer dus enkel in fluo om structuur aan te brengen.

    Stel jezelf vragen
    Blijf vragen stellen totdat je de leerstof beheerst. Denk aan vragen als ‘Wat stond in het hoofdstuk?’. Ken je het antwoord niet, zoek het dan op. Doordat je actief met de nieuwe stof bezig bent, ga je makkelijker dingen ophalen. Je onthoudt dan ook het meeste door te denken.

    Werk bijvoorbeeld met steekkaarten. Aan de voorkant van de indexkaart schrijf je een vraag over de leerstof en aan de achterkant noteer je het antwoord. Zo kun je bijvoorbeeld voor wiskunde de naam van een definitie op de voorkant noteren. De definitie zelf schrijf je dan op de achterkant. Door deze methode kun je jezelf snel toetsen zonder dat je je hele cursus moet doorlopen.

    Zorg voor variatie
    Wissel af tijdens het leren. Start bijvoorbeeld met een stukje theorie en maak dan een paar oefeningen. Bekijk daarna nog wat extra voorbeelden die je noteerde in de les en ga dan weer verder met theorie.
  5. Herhaal de leerstof
    Hoe meer je de leerstof herhaalt, hoe beter je deze onthoudt. Doe dit dan ook meerdere keren.
    Daarnaast is het beter om je leermomenten te spreiden en jezelf op een later moment nog eens te testen. Zo blijft de leerstof voor langere termijn in je geheugen opgeslagen.

    Denken + herhalen = onthouden

    Pas op met herlezen. Je krijgt dan de indruk dat je de leerstof kent, maar in feite ‘herken’ je deze alleen maar.

Examens voorbereiden. Wat moet je zeker doen en wat doe je beter niet?

  1. Snooze niet
    Door te snoozen presteer je slechter overdag. Doordat een slaapcyclus langer duurt dan je snoozetijd voel je je minder uitgeslapen dan toen je wekker voor het eerst ging.
  2. Ontbijt gezond
    Tijdens onze slaap vasten we. Daarom is het nodig om goed te ontbijten. Zo trek je je lichaam terug op gang.
    Een ontbijt met langzame koolhydraten is ideaal. Denk bijvoorbeeld aan volkorenbrood, havermout en muesli, maar ook aan fruit. Deze koolhydraten worden geleidelijk opgenomen en geven daarom ook geleidelijk energie af. Je lichaam verandert ze in suiker. Dat is goed want je brein verbruikt veel suiker tijdens het leren.
  3. Beweeg in de ochtend
    Om je lichaam terug actief te krijgen, is het nodig om minimum 10 minuten matig intensief te bewegen. Ga bijvoorbeeld fietsen of joggen of maak een stevige wandeling. Doordat je hartslag versnelt, ontvangen de hersenen meer zuurstof. Hierdoor verbetert je concentratie. Daarnaast geeft het je ook rust omdat je je zinnen even kunt verzetten.
  4. Drink niet te veel cafeïne
    Voel je een dipje opkomen tijdens het studeren, dan kun je dat verhelpen door cafeïne (koffie, cola, energiedrank). Beperk jezelf tot één tas of glas want het effect is niet groter als je er meer van drinkt. Bij overmatig gebruik krijg je enkel negatieve bijwerkingen zoals rusteloosheid en slapeloosheid. Cafeïne wordt dan ook langzaam afgebroken. Drink het dus niet meer na het avondeten.
  5. Ga op tijd naar bed
    Een goede nachtrust is het belangrijkst. Tijdens je slaap verwerk je ervaringen en veranker je ze in je systeem. De leerstof wordt dus beter opgeslagen in je brein als je goed slaapt. Daarnaast daalt je prestatievermogen met 55 % als je slecht slaapt.
  6. Vermijd blauw licht voor het slapen gaan
    In de avond maakt het lichaam melatonine aan. Door het felle licht van je smartphone of laptop wordt de aanmaak van dit slaaphormoon afgeremd en slaap je slechter.
  7. Gebruik geen drugs of alcohol en sport niet intensief voor het slapengaan
    Roken, drugs en alcohol beïnvloeden de kwaliteit van je slaap. Probeer ook 2 à 3 uren voor het slapengaan niet meer intensief te sporten.
  8. Slaap regelmatig
    Sta op een vast uur op en ga ook op een vast uur slapen. Zo kweek je een gezond slaapritme. Zorg er in ieder geval voor dat je 8 à 9 uren slaapt.

Lees ook: ‘Beter slapen. Dit kun je zelf doen

Examens voorbereiden? Tips voor je studieplanner

Formuleer je examendoelstellingen ‘SMART’

De letters van SMART staan voor: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden.

  1. Wees specifiek
    Schrijf bijvoorbeeld niet gewoon ‘Frans’, maar noteer ‘Hoofdstuk 1 – woordenschat’
  2. Maak het meetbaar
    Baken de leerstof goed af en houd bij hoelang je studeert. Zo kun je evalueren of je je vooropgestelde doelen ook behaalt. Het geeft je een goed beeld van hoever je al staat met je voorbereiding. Hierdoor kun je telkens bijsturen en wordt je studieplanner steeds beter.
  3. Houd het acceptabel
    Check of de gestelde leerdoelen aanvaardbaar zijn voor jou. Alleen zo zul je jezelf ervoor kunnen inzetten.
  4. Maak je planning realistisch
    Je planning is persoonlijk. Ga dus eerst even na wat werkt voor jou en stuur bij waar nodig. Zo blijft het haalbaar voor jou en wordt je planner steeds realistischer.
  5. Tijdgebonden
    Vermeld wanneer je doelen moeten bereikt zijn. Zet dus altijd een tijdslimiet op je studieplanning.

Gebruik kleuren in je planning

Zorg ervoor dat je studieplanning duidelijk en overzichtelijk is. Hiervoor gebruik je voor ieder blok een andere kleur. Zo kun je de lesuren die je nog moet volgen bijvoorbeeld in het geel zetten. De uren van de examens zet je in het blauw. De tijd dat je ontspanning neemt, kleur je groen en voor je inhaaltijd gebruik je bijvoorbeeld oranje.

Voorzie pauzes

Het is belangrijk om op geregelde tijdstippen een korte pauze in te lassen. Deze neem je dus mee op in je studieplanning. Maar pin je niet te zeer vast op de klok. Je rondt beter iets helemaal af voordat je aan je pauze begint. Neem bijvoorbeeld een break als je een hoofdstuk helemaal doorgenomen hebt.

Hoelang leer je goed aan één stuk door? En studeer je het best in de ochtend, namiddag of avond? Aan de hand van de antwoorden op deze vragen, weet je wanneer je het best pauze neemt.

Ontdek de pomodoro techniek in dit artikel: ‘Beter onthouden met deze 10 tips

Stuur je planning dagelijks bij

Bekijk je studieplanning elke avond even en stuur ze dan bij. Heb je alles kunnen doen wat je die dag gepland had? Als dat niet zo is of als je toch nog wat extra herhaling nodig hebt, dan pas je je planning aan. Zo weet je ‘s anderdaags precies wat je moet doen en kun je ook direct beginnen te studeren.

Plan bufferzones in

Voorzie extra tijd die je als reserve kunt gebruiken, mocht het studeren wat minder vlot verlopen. Er kunnen zich ook altijd onvoorziene omstandigheden voordoen. Als je dit op voorhand opneemt in je planning, kom je nooit in tijdsnood.

Examens voorbereiden is nodig om met een rustig gevoel aan de examenperiode te beginnen. Een goede studieplanner met vooropgestelde doelen geeft je overzicht. Daardoor zul je minder geneigd zijn om het studeren uit te stellen en ga je je ook beter kunnen concentreren. Zo heb je voldoende tijd om de leerstof goed in je op te nemen en behaal je betere resultaten. Dé sleutel tot succes is dus een goede voorbereiding met een goede planning.

Bron: Universiteit Nederland, VRT
Uitgelichte afbeelding: Pexels

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan je vrienden en deel het via de sociale media buttons.

Tips Like Sugar is een online lifestyle magazine voor trendy vrouwen die op zoek zijn naar leuke tips en praktische weetjes om meer uit hun dag te halen. Ontdek onze rubrieken kids, interieur, slimme tips, eropuit en fit&gezond.

Schrijf hier je reactie...