Fit & Gezond

Goede voornemens volhouden is makkelijk als je dit doet

Traditioneel starten we het nieuwe jaar met goede voornemens zoals meer bewegen, gezonder eten of vroeger gaan slapen. Toch hervallen we snel in onze oude gewoonten.

Hoe slaag je erin om wel vol te houden en je doelen te bereiken?

Deze 18 tips helpen écht

Tip 1: Bepaal zelf je goede voornemens

Kies zelf waaraan je wilt werken. Laat je niet beïnvloeden door anderen. Als je doelen passen bij wie jij bent en ze belangrijk voor je zijn, dan is de kans groter dat je ze ook haalt.

Wat stoort jou en waar wil je echt iets aan veranderen?

Tip 2: Geloof in jezelf

Begin zelfverzekerd en met volle overtuiging aan je goede voornemen. Als je gelooft dat je in staat bent om je doel te bereiken, dan is de kans groter dat je volhoudt. Roep het gevoel op dat je zult hebben als je je voornemen gehaald hebt.

Denk je al op voorhand dat het je niet gaat lukken, dan wordt het extra moeilijk om je goede voornemen te realiseren.

Tip 3: Bespreek je plannen

Deel je goede voornemens met je partner, je vrienden of je collega’s. Vertel hen op regelmatige basis hoe het loopt. Zo heb je een stok achter de deur als het even wat moeilijker gaat.

Tip 4: Hang je doelen op een zichtbare plaats

Schrijf al je goede voornemens op en hang ze op een zichtbare plek, waar je ze elke dag kunt zien. Leg bijvoorbeeld een briefje naast je bed, kleef een post-it op je koelkast of op de spiegel in je badkamer. Zo herinner je jezelf er constant aan.

Tip 5: Oefen je goede voornemen in je hoofd

Bereid je goed voor op je gewenste doel. Stel je de nieuwe situatie zo levensecht mogelijk voor. Zo is de kans groter dat je je nieuwe gewoonte ook echt gaat aanleren. Beeld je bijvoorbeeld in waar je onder de middag gaat wandelen en of je dat alleen of in gezelschap doet.

Tip 6: Houd een dagboek bij

Schrijf al je goede voornemens op in een boekje. Verwoord ze duidelijk en bekijk ze geregeld. En noteer ook je resultaten. Zo zie je dat je vooruitgang boekt. Dat stimuleert je om verder te doen.

Tip 7: Goede voornemens? Begin klein

Alle begin is moeilijk. Leg de lat niet te hoog. Houd je einddoel voor ogen en werk er in kleine stapjes naar toe. Dat werkt vaak beter dan te drastisch te werk te gaan.

Lees ook: ‘Meer bewegen zonder te sporten

Tip 8: Focus

Kies liever één voornemen en richt daar al je aandacht op. Maak een lijst van alle voordelen die je zult hebben als je jouw doel behaalt. Zo raak je meer gemotiveerd.

Tip 9: Wees niet te streng voor jezelf

Laat je niet ontmoedigen als het niet meteen loopt zoals je je had voorgesteld. Elke dag is een nieuwe dag. Herpak je en je bent weer vertrokken.

Lees ook: ‘Water drinken. Zo lukt het beter

Tip 10: Goede voornemens? Beloon jezelf

Bepaal vooraf hoe je jezelf gaat belonen als je weer een stapje dichter bij je doel bent. Denk aan je beloning als je het moeilijk krijgt.

Tip 11: Begin iets nieuws

Zie je goede voornemen als een nieuwe uitdaging. Het is lastiger als je ervan uitgaat dat je een leuke of lekkere gewoonte zult moeten opgeven.

DE LEUKSTE TIPS IN JOUW MAILBOX?Laat hier je mailadres achter

Tip 12: Maak concrete plannen

Omschrijf je goede voornemens duidelijk, zodat je precies weet wat je moet doen om ze te halen. Wil je meer bewegen? Stel dan bijvoorbeeld als concreet doel dat je elke dag tijdens je lunchpauze een half uurtje gaat wandelen.

Een goede manier om je gedrag aan te passen, is werken met ‘als-dan-plannen’. Bedenk op voorhand wat je gaat doen als een bepaalde situatie zich voordoet. Als je minder wil snoepen, dan kan je als-dan-plan bijvoorbeeld zijn: ‘Als ik zin heb om te snoepen, dan eet ik eerst een stuk fruit’.

Tip 13: Werk dagelijks aan je voornemens

Splits je doel op in kleinere doelen en werk er elke dag aan. Zo bouw je routine op.

Lees ook: ‘Zo eet je meer groente en fruit

Tip 14: Koppel je nieuwe gewoonte aan een bestaande

Je houdt een nieuwe gewoonte langer vol als je ze koppelt aan een gewoonte die al goed ingeburgerd is in je dagelijks leefpatroon. Als je goede voornemen is om je dag rustig te beginnen, kun je bijvoorbeeld elke dag voor je ontbijt enkele yogaoefeningen doen.

Tip 15: Zorg voor voldoende slaap

Wie te weinig slaapt, heeft minder controle over zichzelf. Je bezwijkt sneller en valt sneller in je oude gewoontes.

Tip 16: Goede voornemens? Denk positief

Vermijd negativiteit. Zoek het gezelschap op van gemotiveerde mensen. Zo krijg je meer energie en kun je jezelf spiegelen. Dit zorgt voor extra motivatie.

Zoek hulpmiddelen om gemotiveerd te blijven. Leg de lat niet te hoog. Zet jezelf in beweging met kleine stappen en vergeet niet om jezelf te belonen.

Tip 17: Kies een eenvoudig thema

Richt je niet op kleine dingen die je wilt veranderen, maar bekijk het wat breder. Wat wil je graag veranderen in je leven? Neem je bijvoorbeeld voor om aan je gezondheid te werken. Dit is veel ruimer aangezien je veel dingen kunt veranderen die daartoe bijdragen. Zo is de kans groter dat je op het einde van het jaar wel degelijk stappen gezet hebt om gezonder te leven.

Tip 18: Goede voornemens? Zorg voor een plan B

Merk je dat het je echt niet in je eentje lukt om je goede voornemen vol te houden? Zoek naar een andere manier om je doel te bereiken. Zo slaag je er misschien toch in. Je kunt ook altijd (professionele) hulp inroepen.

Hoe zit het met jouw goede voornemens?

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan je vrienden.

1 reactie

  1. Leuk! Zeker bruikbare tips!
    Nog een extraatje: hoeveel te concreter het ‘doel’ des te makkelijker eraan te houden… dus niet maar bijvoorbeeld 😉
    Alle beetjes helpen !

Schrijf hier je reactie...