Kids

5x gezonde vervangers voor favoriete kindergerechten (leestijd: 3 minuten)

Als het van de kinderen afhing, zouden er elke dag frietjes, lasagne of pizza op tafel staan. Tips Like Sugar houdt het graag gezond en ging op zoek naar verantwoorde alternatieven voor deze favoriete kindergerechten.

Wil je je kind meer groenten leren eten? Dan zouden deze slimme vervangers wel eens een schot in de roos kunnen zijn. Kinderen eten voor een groot stuk met hun ogen. Deze vervanggerechtjes lijken erg op het origineel en hebben daardoor een grote kans op slagen. Hier scoren ze alvast hoog.

Frietjes van zoete aardappel

Vrijdag is hier frietjesdag. Op andere weekdagen komt deze gezonde variant al eens aan bod.

Frietjes van zoete aardappel
Bron: culy

Nodig:
zoete aardappels, zout, paprika, olijfolie

Bereiding:

Was de zoete aardappelen. Verwijder de uiteinden en snijd de aardappelen met schil in frieten van ongeveer 1 cm dik. Bekleed een bakplaat met bakpapier. Zorg ervoor dat de frietjes ver genoeg uit mekaar liggen. Strooi de kruiden erover. Besprenkel met olijfolie en bak ze 30 minuten in een oven van 200°. Na 15 minuten draai je ze even om.

Score van onze kids: 8/10

Courgetti bolognaise

Mijn man en ik zijn echte pasta lovers. Onze kinderen zijn ondertussen al even grote fans. Ook gezonde groentesliertjes kunnen ons bekoren. De spaghetti van courgetten is hier al goed ingeburgerd. Aanrader!

Courgetti met tomatensaus
Bron: keukenrevolutie

Nodig:
7 kleine courgetten, spiraalsnijder, 2 wortelen, 4 sjalotten, 2 teentjes knoflook, 400 gram verse of gepelde tomaten in blik, 2 el spaghettikruiden, olijfolie, 500 gr gehakt, basilicum

Bereiding:

Snijd de sjalotten fijn. Warm een flinke scheut olijfolie op in een pan en stoof er de sjalotten in aan.
Snipper de teentjes knoflook en plet de stukjes met een mes. Doe ze bij de sjalotten.
Als de sjalotten glazig zijn, voeg je de wortelen, de tomatenstukjes en de kruiden toe. Laat alles een half uurtje pruttelen op het vuur.

Gebruik een spiraalsnijder om slierten te maken van de courgetten. Stop met schillen zodra je op de zaadlijsten komt.
Voeg de slierten bij de saus en laat ze een paar minuten meegaren.

Bak het gehakt en doe het bij de saus. (Je kan het vlees ook vervangen door witte vis. Of enkel het sausje bij de courgetti serveren.).
Breng op smaak met peper en zout en werk af met een paar blaadjes basilicum.

Score van onze kids: 10/10

Sugar tip: Hou je van kleurrijk koken? Probeer dan zeker de gele courgette ook eens uit. Of combineer de groene met de gele.

Meer zin in sliertjes van wortel? Lees dan: Kidsproof recepten met wortelen in de hoofdrol

Vegetarische balletjes

Balletjes maken een gerecht direct wat speelser. Kinderen hebben ze dan ook graag op hun bord. Waarom zou je niet eens voor groenteballetjes gaan in plaats van de traditionele exemplaren met gehakt? Ook lekker bij courgetti.

Vegetarische balletjes
Bron: truitjeroermeniet

Nodig:
(voor 20 à 25 balletjes) 1 ui, 1 teentje look, 150 gram verse spinazieblaadjes, 2 wortelen , 1 zoete puntpaprika, 2 el olijfolie, 1 blik kikkererwten (400 g), 3 el bloem, 1/2 koffielepel kurkuma, peper, zout

Bereiding:

Snijd de groenten in brunoise (blokjes van 2 à 3 mm)
Fruit de ui en look in een pan. Voeg de wortel en puntpaprika toe. Roer af en toe om. Voeg dan de spinazie toe en laat verder garen.

Giet het sap van de kikkererwten. Doe ze in een blender met 1 el olijfolie en 1 el water, peper en zout.
Doe de gemixte erwten bij de andere groenten en meng goed.
Kruid met peper en een snuifje kurkuma.
Voeg 3 el bloem toe.

Laat afkoelen en rol dan balletjes van het mengsel.
Bak de balletjes mooi bruin in een pan met boter en olijfolie. (Op de foto zie je ongebakken balletjes)

Score van onze kids: 9/10

DE LEUKSTE ARTIKELEN IN JOUW MAILBOX?Laat hier je mailadres achter

Pizza met bloemkoolbodem

Onze kinderen zijn verzot op pizza. En mini-pizza’s hebben ze nog net iets liever. Ik maak er altijd wat extra. Onze kids vinden ze ook koud lekker. En ze passen perfect in de brooddoos. Zo kan er op school ook nog gesmuld worden.

Ook leuk bij kinderfeestjes. Je kan de kinderen dan zelf de pizzabodem laten beleggen.

Lees ook: Dit stop je in de brooddoos van je kind‘ 

Pizza met bodem van bloemkool
Bron: lekker en simpel

Nodig: 2 bloemkolen (350 gram), 1 ei, 100 gr geraspte Parmigiano Reggiano, 1 el oregano, 1 teentje look, peper

Bereiding:

Verwarm  je oven voor op 200°. Kook ondertussen de bloemkool totdat hij helemaal zacht is (8 à 10 minuten).  Doe de gekookte bloemkool in een diepe kom en prak hem met een aardappelstamper goed fijn. Leg de fijngestampte bloemkool tussen vellen keukenpapier en pers het vocht eruit. Zo krijg je een minder zachte bodem.

Meng de bloemkool met de geraspte Parmigiano. Voeg dan het ei, de knoflook en de kruiden toe. Meng alles goed door mekaar. Leg het bloemkoolmengsel op het bakpapier en laat het 20 minuten bakken.

Ondertussen maak je de ingrediënten klaar om de pizza te beleggen. Smeer hem eerst in met passata (gezeefde tomaten) die je vooraf kruidt met peper, zout en oregano. Leg er dan een beetje geraspte mozzarella op en werk af naar keuze. Je zou er bijvoorbeeld verse champignons, zoete paprika en een plakje ham kunnen opleggen. Zet 10 à 15 minuten in een oven van 200°.

Score van onze kids: 9/10

Lees ook: Kidsproof recepten met broccoli in de hoofdrol

Groentelasagne

Lasagne staat hier toch wel in de top drie van favoriete kindergerechten.

Dit gerecht neemt wat meer tijd in beslag. Het is dan ook handig om een paar extra schotels in het weekend klaar te maken en die in te vriezen. Op weekdagen haal je de lasagne ‘s avonds uit de diepvries zodat hij kan ontdooien in de koelkast. Na het werk hoef je hem enkel nog maar in de oven te zetten. Om duimen en vingers af te likken.

Groentelasagne zonder pasta
Bron: hapjesprinses

Nodig (6 personen) : 2 fijngesnipperde uien, 2 geplette teentjes knoflook, 1 fijngesnipperde chilipeper zonder zaadjes,  400 gram tomatenblokjes (vers of uit blik), 500 gram tomatenpulp, 70 gram tomatenpuree, 2 blaadjes laurier, 1 takje tijm, 1 aubergine, 1 courgette, 2 paprika’s, 300 gram verse spinazie, 400 gram ricotta, 100 gram Parmigiano Reggiano, provençaalse kruiden, olijfolie, peper en grof zout

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 200°. Snijd de aubergine (met een mandoline) in plakjes. Bestrooi ze met grof zout en leg ze tussen keukenpapier. Leg er eventueel nog een bord op om het vocht er nog beter uit te krijgen.

Snijd de paprika’s in de lengte doormidden en verwijder de zaadjes en witte velletjes. Laat de paprika’s in de oven tot ze zwart geblakerd zijn. Steek ze enkele minuten in een afgebonden plastic zakje. Haal ze er dan uit en laat ze afkoelen. De paprika is nu zoeter van smaak en de schil kan makkelijk verwijderd worden.

Snijd de courgette in plakken.

Voor de tomatensaus stoof je de gesnipperde uien, de geplette look en de peper. Voeg daarna de tomatenpuree toe en laat meestoven. Doe er dan de tomatenblokjes en de kruiden bij. Laat meekoken en voeg dan ook de tomatenpulp toe. Laat alles minimum een half uurtje pruttelen op een zacht vuurtje.

Wrijf de plakken aubergine en courgette in met olijfolie en kruid ze met peper, zout en provençaalse kruiden. Zet ze ongeveer 10 minuten in een oven van 180°.

Spoel ondertussen de blaadjes spinazie.
Rasp de Parmigiano.
Maak een kaasmengsel van ricotta en Parmigiano.

Neem een diepe ovenschotel en bedek de bodem met een laagje tomatensaus. Leg er dan een laagje groenten in. Doe er dan een laagje kaasmengsel over. Leg er vervolgens een laagje verse spinazieblaadjes op. Herhaal totdat je alles opgebruikt hebt. Sluit af met een laagje tomatensaus en geraspte kaas.

Zet de schotel 40 minuten in een oven van 180°.

Score van onze kids: 10/10

Op zoek naar nog meer culinaire tips? Neem dan zeker ook een kijkje op mijn Pinterestbord Cooking ideas.

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan jouw vrienden.

Schrijf hier je reactie...

Interesse in een artikel over jouw winkel of bedrijf?

Tips Like Sugar zet jouw producten in de kijker