Fit & Gezond

Zo eet je kind minder suiker
(leestijd: 1 minuut)

Kinderen houden van suiker. Kleurrijke verpakkingen maken suikerrijk voedsel nog aantrekkelijker.
Hoe maak je je kind weerbaar tegen deze zoete verleidingen?

Het is belangrijk dat je kind op een positieve manier leert dat suiker ongezond is. Door kinderen actief te betrekken bij het boodschappen doen en ze te laten meehelpen in de keuken leer je ze dat gezonde voeding ook lekker is.

Oudere kinderen kun je attent maken op de labels die je op de producten vindt.

Tip 1: Water als standaard

Maak er een gewoonte van om je kind alleen water aan te bieden. Laat frisdrank en vruchtensap zoveel mogelijk achterwege. Sta het enkel toe bij uitzonderlijke gelegenheden zoals op een feestje, op restaurant of op vakantie.

Sugar tip: Presenteer het water in een leuke beker. Steek een schijfje fruit op de rand.

Lees ook: ‘Water drinken. Zo lukt het beter

Tip 2: Zorg voor zo min mogelijk verleiding

Koop geen suikerrijke snacks. Zet snoep uit het zicht en maak er goede afspraken rond.

Tip 3: Maak gezonde tussendoortjes aantrekkelijk

Haal lekkere seizoensgroenten en -fruit in huis. Presenteer ze op een feestelijke manier.

Lees ook: ‘Fruit op een stokje

Tip 4: Probeer nieuwe dingen

Geef je kind de kans om nieuwe smaken te leren kennen. Noten, pitten en rozijnen zijn goede vervangers.

Sugar tip: Snijd groenten als frietjes. Komkommer, wortel en paprika vallen zeker in de smaak.

Tip 5: Genieten van gezond eten

Bied je kind gezonde alternatieven aan voor suiker. Maak figuurtjes van groente en fruit met speciale vormpjes. Vrolijke en kleurrijke bordjes nodigen uit om te eten.

Lees ook: ‘Zo leert je kind fruit eten

Tip 6: Wees consequent

Een gewoonte veranderen kost tijd. Houd vol. Je kind zal je er later dankbaar voor zijn.

DE LEUKSTE ARTIKELEN IN JOUW MAILBOX?Laat hier je mailadres achter

Tip 7: Benadruk de voordelen van gezond eten

Vertel niet steeds dat snoep ongezond is. Zeg liever hoe gezond groente en fruit zijn voor ons lichaam.

Tip 8: Geef zelf het goede voorbeeld

Kinderen imiteren het gedrag van hun ouders. Eet niets in het bijzijn van je kind waarvan je niet wilt dat je kind het eet.

Tip 9: Betrek je kind

Ga samen naar de markt of winkel om gezonde inkopen te doen. Bak samen gezonde koekjes of maak een mooi fruitbordje. Op mijn  ‘Pinterestbord Kids fruit snack‘ vind je heel wat voorbeelden.

Heb je zelf nog een goede tip?

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan een vriend of vriendin.

Uitgelichte afbeelding: Pinterest

Schrijf hier je reactie...