Fit & Gezond

Meer bewegen zonder te sporten
(leestijd: 1 minuut)

Bewegen is gezond voor ons lichaam. Het zorgt ervoor dat we goed kunnen functioneren. Toch zitten we met zijn allen meer. Overal lees je dat zitten het nieuwe roken is.
Toch kan je heel wat doen om in je dagelijkse leven meer te bewegen. Grijp elke gelegenheid om wat meer te wandelen of te fietsen. Doe verplaatsingen onder de 5 kilometer met de fiets of te voet. Verander je werkgewoontes. En schaf je een stappenteller aan. Dit motiveert je om echt meer te stappen.

Met deze 8 tips raak je sneller op dreef

Zet je fiets binnen handbereik

Probeer je auto wat meer aan de kant te laten staan. Zorg dat je fiets in het zicht staat en makkelijk toegankelijk is. Gebruik hem om kleine boodschappen te doen. Investeer in een fietstas of fietsmandje.
Sugar tip: Koop iets leuks met het geld dat je uitspaart nu je minder moet tanken.

Breng je kind te voet of met de fiets

Ga te voet of met de fiets naar school en naar de naschoolse activiteiten. Zo geef je meteen het goede voorbeeld aan je kind. 

Schaf jezelf een stappenteller aan

Een stappenteller stimuleert je om meer te bewegen. Je kan zien hoeveel je elke dag stapt. Zo bouw je langzaam op totdat je aan de aanbevolen 10.000 stappen per dag komt.

Verlaat je werkplek voor een koffiepauze

Neem geregeld een break om even de benen strekken. Spreek af bij een collega op een andere verdieping. Neem de trap.

Verander je werkgewoontes

Verander geregeld van werkhouding. Sta recht als je moet telefoneren of probeer eens een paar uren staand te computeren. Zet je laptop op een paar dozen of boeken. Zorg dat je moet opstaan om iets van de printer te halen. En bezoek een wat verder gelegen toilet.

Gebruik je lunchpauze

Spreek met collega’s af om tijdens de lunch te gaan wandelen. Zoek onderweg een leuke plek uit om je boterhammen op te eten.

Maak een fikse wandeling terwijl je kind zijn hobby uitoefent

Zit je geregeld te wachten in een wachtzaal of sportkantine? Trek makkelijke schoenen aan en ga even een frisse neus halen. Doe een stappenteller om. Zo weet je meteen hoeveel kilometers je hebt afgelegd.

Bijkletsen met een vriend of vriendin

Spreek af om samen te gaan wandelen of fietsen. Onderweg kan je gezellig bijpraten. Daarna kan je nog altijd iets gaan eten of drinken.

Zelf nog een tip om meer te bewegen? Laat een reactie na.

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan jouw vrienden.

Schrijf hier je reactie...