Fit & Gezond

Je geheugen boosten met deze 10 tips (leestijd: 1 minuut)

Lijkt jouw geheugen soms wel een zeef? Hoe krijg je het in topvorm? Het goede nieuws is dat onze hersenen zich voortdurend blijven ontwikkelen. Het is dus nooit te laat om ze te trainen. Het belangrijkste is om er een gezonde levensstijl op na te houden. Door een aantal slimme trucs toe te passen, lukt het jou om beter te onthouden.

Ik verdiepte me in het boek ‘Brain Power’ en stelde een lijstje met 10 tips voor jou samen.

Tip 1: Stop met multitasken

Onze hersenproductiviteit zou met 40 % afnemen als we ons richten op verschillende zaken. Concentreer je slechts op één ding. Zo vermijd je ook stress en onrust.

Tip 2: Zorg voor voldoende slaap

Tijdens onze slaap archiveren onze hersenen alle informatie van de voorbije dag. Kruip dus op tijd onder de wol.

Lees ook: ’10 tips voor een gezonde nachtrust’

Tip 3: Werk in korte sessies

Deel je dag in in korte periodes waarin je je optimaal focust. Las een pauze in als je gedachten afdwalen.

Sugar tip: Gebruik de Pomodoro techniek. Werk 25 minuten en neem dan 5 minuten pauze. Werk terug 25 minuten en pauzeer terug 5 minuten. Elke twee uren neem je een langere pauze van 25 minuten.

Tip 4: Kom onder de mensen

Als we onze hersenen stimuleren, blijven ze nieuwe verbindingen leggen. Sociale contacten zetten ons geheugen aan om te werken. Zoek dus geregeld gezelschap op.

Tip 5: Haal alle afleidingen weg

Zet je GSM, televisie en radio uit als je aandachtig wil werken. Zorg ook voor een rustig gezichtsveld. Haal alle overbodige dingen van je bureau.

Tip 6: Trek geregeld de natuur in

Wandelen in de natuur brengt onze hersenen tot rust en bevordert hun werking. Bewegen stimuleert de bloedsomloop en zorgt voor een betere doorbloeding. Maak een wandeling onder je lunchpauze.
Groen is de kleur van de concentratie. Zet een plantje op je bureau. Kijken naar een natuurfoto gedurende tien minuten zou ook werken.

Lees ook: ‘Meer bewegen zonder te sporten’

Tip 7: Een gezond geheugen met gezonde voeding

Start met een gezond ontbijt en eet gevarieerd. Jouw brain food: volkorenproducten, noten en zaden, bessen en groene groenten, vette vis (zalm, makreel en tonijn), avocado en salie. Drink ook genoeg water. Wie weinig drinkt, kan zich moeilijker concentreren.

Lees ook: ‘Water drinken. Zo lukt het beter’

Tip 8: Schrijven met de hand helpt

Uit onderzoek blijkt dat je zaken beter onthoudt als je ze met de hand opschrijft. Wat je intypt op een klavier blijft dus minder goed hangen.

Tip 9: Doorbreek routines om je geheugen te trainen

Het is goed voor je hersenen om bezig te zijn met nieuwe dingen. Zo moeten ze harder werken. Dit verklaart ook waarom een citytrip zo vermoeiend is. Daag jezelf uit om je dagelijkse gewoontes eens anders aan te pakken.

Tip 10: Spring zuinig om met alcohol

Alcohol zorgt ervoor dat je brein nieuwe informatie moeilijker kan opslaan. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe groter dit effect op je geheugen.

Hoe houd jij jouw geheugen in conditie?

Vind je dit artikel leuk? Geef het cadeau aan jouw vrienden op social media.

Bron: Brain Power, Train je brein en verbeter je geheugen (Parragon)

Schrijf hier je reactie...