Slimme tips

10 tips voor veilig shoppen op het internet (leestijd: 2 minuten)

Wie graag vanuit zijn luie zetel wil shoppen, komt tegenwoordig ruimschoots aan zijn trekken. Er is de laatste jaren een echte wildgroei ontstaan van webwinkels. Maar hoe weet je nu of een winkel betrouwbaar is en geen fake producten verkoopt? Onder het motto ‘een verwittigd vrouw is er twee waard’ ging ik op onderzoek. Met deze tips kan je veilig shoppen op het internet.

  1. Check de identiteit van de verkoper.
    Kijk altijd of de gegevens (adres, mailadres, telefoonnummer) van de handelaar op de site vermeld staan.
    Google de naam van de website. Als je geen resultaten krijgt, is dit verdacht en laat je deze shop beter links liggen.
    Bekijk ook de officiële website van erkende verkopers om te kijken of de winkel geregistreerd is of op een zwarte lijst staat.
  2. Zoek naar beoordelingen van andere klanten.
    Uit ervaringen van andere kopers kan je veel afleiden. Krijgt de webwinkel slechte reviews dan winkel je best ergens anders.
  3. Check of de website een kwaliteitslabel (keurmerk) heeft.
    Oplichters tonen ook een keurmerk op hun nep-webwinkel om bezoekers te misleiden. Controleer daarom altijd op de site van het keurmerk zelf of de webwinkel er is aangesloten.
  4. Beoordeel de algemene lay-out van de website.
    Ziet de site er louche uit, dan zou het wel eens om malafide praktijken kunnen gaan. Als je twijfelt, haak je beter af.
  5. Neem de klantenrechten grondig onder de loep.
    Kijk of de website van de handelaar de geldende reglementering respecteert. Zo heb je bijvoorbeeld binnen de EU het recht om binnen 14 dagen na ontvangst jouw aankoop terug te sturen.
  6. Controleer de foto van het product.
    Vermoed je dat het product een onjuiste weergave is van de werkelijkheid, neem dan eerst verder polshoogte.
  7. Let op de prijs.
    Vergelijk de prijs met die op andere websites. Let ook goed op de munteenheid waarin het product verkocht wordt. Buiten Europa geldt een andere wetgeving. Vaak moeten er nog invoerkosten betaald worden. De levertermijn kan ook aardig oplopen. Zorg dat je hierdoor niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
  8. Kies voor een veilig betaalmiddel en controleer of de betaalzone goed beveiligd is.
    Je moet een dialoogvenster zien waarin vermeld staat dat jouw gegevens beschermd zijn. Check of de url met ‘https’ begint of er een slotje voor het webadres staat.
    Je hebt een aankoopbescherming als je met jouw credit card of met PayPal betaalt.
    Controleer sowieso ook regelmatig jouw rekeninguittreksel om na te gaan of er geen verdachte transacties zijn gebeurd.
  9. Controleer de orderbevestiging van jouw aankoop.
    Onmiddellijk na je bestelling moet je een orderbevestiging van de verkoper krijgen.
    Neem zo snel mogelijk contact op met de webshop als je niets ontvangt of als de bevestiging niet overeenkomt met wat je bestelde.
  10. Let op met opgeknapte producten en vermeldingen als ‘bijna nieuw’.
    Het is niet omdat ze nieuw lijken of er nieuw staat dat ze dat ook zijn. Laat je niet in de luren leggen en informeer je grondig.

Ben je ondanks al jouw voorzorgen toch het slachtoffer geworden van misleiding, oplichting, bedrog of fraude vraag dan advies op het online meldpunt van de FOD Economie. (meldpunt.belgie.be) Zo weet je wat je kan doen om het probleem verder aan te pakken en tot welke bevoegde instantie  je je nog kan richten. Dit is geen dienst voor noodgevallen.  Je kan er enkel tijdens de kantooruren terecht.
Bij frauduleus gebruik van je bankkaart contacteer je onmiddellijk Card Stop op het nummer 070 344 344 of neem je contact op met jouw bank om jouw kaart te laten blokkeren.

Bron : ECC België - FOD Economie

Vind jij dit artikel interessant? Deel het en geef jouw vrienden deze tips cadeau.

Schrijf hier je reactie...