Fit & Gezond

Sneller in slaap. Deze 10 tips werken écht (leestijd: 2 minuten)

Alles draait om regelmaat

Als je elke avond op dezelfde manier afsluit, herkent jouw lichaam de signalen en gaat het zich automatisch voorbereiden op de slaap. Er is niet één juist ritueel, maar er zijn wel een aantal dingen waarmee je rekening kan houden. Bouw zelf aan je slaaproutine. Start een uurtje voor je gaat slapen.

Kies de tips die jou liggen

Tip 1: Houd het rustig.

Een uurtje voor je gaat slapen, doe je geen zware activiteiten meer. Het werkt niet als je vlak voor je in bed kruipt nog gaat sporten of studeren. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Zo breng je jouw lichaam in slaapmodus.
Sugar tip: Start de dag eens met een goede work-out en houd het ‘s avonds rustig.

Tip 2: Eet geen zware maaltijd meer.

Nog een hongertje in de avond? Kies voor een lichte hap.
Eet drie uren voor je gaat slapen geen zware maaltijden meer.
Sugar tip: Poets je tanden al wat vroeger.

Tip 3: Drink cafeïnevrij.

Koffie houd je wakker. Ben je gevoelig aan cafeïne, dan stop je er best al mee in de vroege namiddag.
Een tasje (cafeïnevrije!) thee is wel een goed idee.
Sugar tip: Kies bijvoorbeeld voor linde- of kamillethee.

Tip 4: Vermijd schermgebruik.

Het gaat erom dat je lichaam zo weinig mogelijk blootgesteld wordt aan prikkels. Een uurtje voor het slapengaan zet je je laptop, tablet of GSM uit. Zij zorgen voor teveel prikkels en dat heeft een negatieve invloed op je slaap. Het licht van het scherm houdt je lichaam alert zodat jij de slaap niet kan vatten.
Ook de TV laat je beter links liggen. Vind jij dat net heel ontspannend, vermijd dan zeker actiefilms of reportages met zware thema’s.
Sugar tip: Houd je slaapkamer vrij van social media door alle toestellen uit je kamer te bannen.

Tip 5: Dim het licht.

Om je slaaphormonen te stimuleren, moet je fel licht vermijden. Zorg er ook voor dat je kamer goed verduisterd is. Het minste licht kan je nachtrust verstoren.
Sugar tip: Van kaarsjes word je rustig en wordt je huiskamer extra gezellig. Vergeet ze wel niet uit te blazen!

Tip 6: Doe iets wat jij ontspannend vindt.

Lezen zou één van de meest stressverlagende bezigheden zijn. Als je graag leest, past dit dus perfect binnen je ritueel. Zorg wel voor ontspannende lectuur.
Wie graag muziek luistert, kies best voor het rustige genre.
Alles kan, zolang jij er maar van geniet. Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker je zal inslapen.
Sugar tip: Neem eens een warm voetenbadje (met eventueel wat druppels lavendel). Of vraag je partner om je voetjes te masseren.

Tip 7: Haal de spanning van je spieren.

Hou je van yoga, dan kan je nog een paar rustige oefeningen doen. Een warme douche werkt ook heel ontspannend.
Sugar tip: Kan je de slaap niet vatten, scan dan je lichaam. Breng je aandacht één voor één naar een lichaamsdeel met als doel het te ontspannen. Span het eerst fel op en laat de spanning dan weer los.

Tip 8: Palm de badkamer helemaal in voor jezelf.

Voor veel mensen is de badkamer het enige ritueel dat ze toepassen. Zorg er in elk geval voor dat je je in alle rust kan verzorgen.
Sugar tip: Ik heb er de gewoonte van gemaakt om vlak nadat de kinderen in bed liggen al naar de badkamer te gaan. Zij vinden het fijn als mama nog even in de buurt is. Ik weersta makkelijker de verleiding om nog iets te eten omdat mijn tanden al gepoetst zijn.

Tip 9: Zet je wekker en sluit je dag positief af.

Denk nog even terug aan de fijne momenten en sta stil bij alles waarvoor je dankbaar mag zijn. Wat ging er goed vandaag? Wat heb je geleerd?
Sugar tip: Schrijf ze op om het effect nog te versterken.

Tip 10: Maak je hoofd leeg.

Merk je dat je toch nog teveel zit te denken? Neem een blaadje papier en een pen. Schrijf alles op wat in je opkomt. Dat kan een to-do lijstje zijn van zaken die je niet mag vergeten. Ook dingen die nog aan je trekken, kan je neerpennen.
Rust in je hoofd is belangrijk om sneller in slaap te geraken.
Sugar tip: Leg een notitieboekje en een pen in de buurt van je bed zodat je alles bij de hand hebt.

Kan je ondanks alles toch niet slapen, sta dan terug op. Kies een ontspannende activiteit. Wacht tot de slaap weer opkomt en probeer het dan nog eens. Lukt het echt niet? Blame it on the moon!

Volg jij een vast patroon voor je gaat slapen? Reageer onderaan dit artikel.

Lees ook  ’10 tips voor een gezonde ochtendroutine’ en ’10 tips voor een goede nachtrust’.

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan jouw vrienden via de social media buttons.

Schrijf hier je reactie...