Fit & Gezond

Sneller in slaap. Deze 10 tips werken écht (leestijd: 2 minuten)

Alles draait om regelmaat

Sluit elke avond op dezelfde manier af. Zo herkent jouw lichaam de signalen. Het gaat zich dan automatisch voorbereiden op de slaap.
Er is niet één juist ritueel. Er zijn wel een aantal dingen waarmee je rekening kan houden. Bouw zelf aan je slaaproutine. Een succesvolle dag start de avond voordien.

Kies de tips die jou liggen

Tip 1: Houd het rustig.

Een uurtje voor je gaat slapen, doe je geen zware activiteiten meer. Ga zeker niet sporten of nog studeren. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. Zo breng je jouw lichaam in slaapmodus.

Sugar tip: Start de dag liever met een goede work-out en houd het ‘s avonds rustig.

Tip 2: Eet geen zware maaltijd meer.

Nog een hongertje in de avond? Kies voor een lichte hap.
Eet drie uren voor je gaat slapen geen zware maaltijden meer.

Sugar tip: Poets je tanden al wat vroeger. Zo weersta je makkelijker de verleiding om te snoepen.

Tip 3: Drink cafeïnevrij.

Koffie houd je wakker. Ben je gevoelig aan cafeïne, dan stop je er best al mee in de vroege namiddag.
Een tasje (cafeïnevrije!) thee kan wel. Linde- of kamillethee zijn een goede keuze.

Tip 4: Vermijd schermgebruik.

Zorg dat je lichaam zo weinig mogelijk wordt blootgesteld aan prikkels. Een uurtje voor het slapengaan zet je je laptop, tablet of GSM uit. Het licht van het scherm houdt je lichaam alert zodat jij de slaap niet kan vatten.
Ook de TV laat je beter links liggen. Vind jij dat net heel ontspannend, vermijd dan zeker actiefilms of reportages met zware thema’s.

Sugar tip: Houd je slaapkamer vrij van social media. Ban alle toestellen uit je kamer.

Tip 5: Dim het licht.

Om je slaaphormonen te stimuleren, moet je fel licht vermijden. Zorg er ook voor dat je kamer goed verduisterd is. Het minste licht kan je nachtrust verstoren.

Sugar tip: Van kaarsjes word je rustig en wordt je huiskamer extra gezellig. Vergeet ze wel niet uit te blazen!

Tip 6: Doe iets wat jij ontspannend vindt.

Lezen zou één van de meest stressverlagende bezigheden zijn. Als je graag leest, past dit dus perfect binnen je ritueel. Zorg wel voor ontspannende lectuur.
Wie graag muziek luistert, kies best voor het rustige genre.
Alles kan, zolang jij er maar van geniet. Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker je zal inslapen.

Sugar tip: Neem eens een warm voetenbadje (met eventueel wat druppels lavendel). Of vraag je partner om je voetjes te masseren.

Tip 7: Haal de spanning van je spieren.

Hou je van yoga, dan kan je nog een paar rustige oefeningen doen.
Een warme douche werkt ook heel ontspannend.

Sugar tip: Kan je de slaap niet vatten, scan dan je lichaam. Breng je aandacht één voor één naar een lichaamsdeel met als doel het te ontspannen. Span het eerst fel op en laat de spanning dan weer los.

Tip 8: Palm de badkamer helemaal in voor jezelf.

Voor veel mensen is de badkamer het enige ritueel dat ze toepassen. Zorg er in elk geval voor  dat je je in alle rust kan verzorgen.

Sugar tip: Ik heb er de gewoonte van gemaakt om vlak nadat de kinderen in bed liggen al naar de badkamer te gaan. De kinderen vinden het fijn als mama nog even in de buurt is. En ik  heb alle tijd om mijn gezicht goed te verzorgen.

Tip 9: Evalueer je dag.

Denk nog even terug aan de fijne momenten van vandaag.  Wat ging er goed vandaag? Wat heb je geleerd? Sluit je dag positief af.

Sugar tip: Schrijf elke avond 3 dingen op waarvoor je dankbaar bent.

Tip 10: Maak je hoofd leeg.

Merk je dat je toch nog teveel zit te denken? Schrijf alles op wat in je opkomt. Dat kan een to-do lijstje zijn van zaken die je niet mag vergeten. Ook dingen die nog aan je trekken, kan je neerpennen.
Rust in je hoofd is belangrijk om snel in slaap te geraken.

Sugar tip: Leg een notitieboekje en een pen in de buurt van je bed. Zo heb je alles bij de hand.

Kan je ondanks alles toch niet slapen, sta dan terug op. Kies een ontspannende activiteit. Wacht tot de slaap weer opkomt en probeer het dan nog eens.

Lukt het echt niet? Blame it on the moon!

Volg jij een vast patroon voor je gaat slapen?

Lees ook  ’10 tips voor een gezonde ochtendroutine’ en ’10 tips voor een goede nachtrust’.

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan jouw vrienden via de social media buttons.

Schrijf hier je reactie...