Fit & Gezond

Goede voornemens. Zo haal je ze wél (leestijd: 2 minuten)

Traditioneel starten we het nieuwe jaar met goede voornemens zoals meer bewegen, gezonder eten of vroeger gaan slapen. Toch hervallen we snel in onze oude gewoonten.

Hoe slaag je erin om vol te houden en je doelen te bereiken?

Deze 11 tips helpen écht

Tip 1: Bespreek je plannen

Deel je goede voornemens met je partner, je vrienden of je collega’s. Vertel hen op regelmatige basis hoe het loopt. Zo heb je een stok achter de deur als het even wat moeilijker gaat.

Tip 2: Houd een dagboek bij

Schrijf je goede voornemens op. Verwoord ze duidelijk en bekijk ze geregeld. En noteer ook je resultaten. Zo zie je dat je vooruitgang boekt. Dat stimuleert je om verder te doen.

Tip 3: Goede voornemens? Begin klein

Alle begin is moeilijk. Leg de lat niet te hoog. Houd je einddoel voor ogen en werk er in kleine stapjes naar toe. Dat werkt vaak beter dan te drastisch te werk te gaan.

Lees ook: ‘Meer bewegen zonder te sporten

Tip 4: Focus

Kies liever één voornemen en richt daar al je aandacht op. Maak een lijst van alle voordelen die je zult hebben als je jouw doel behaalt. Zo raak je meer gemotiveerd.

Tip 5: Wees niet te streng voor jezelf

Laat je niet ontmoedigen als het niet meteen loopt zoals je je had voorgesteld. Elke dag is een nieuwe dag. Herpak je en je bent weer vertrokken.

Lees ook: ‘Water drinken. Zo lukt het beter

Tip 6: Goede voornemens? Beloon jezelf

Bepaal vooraf hoe je jezelf gaat belonen als je weer een stapje dichter bij je doel bent. Denk aan je beloning als je het moeilijk krijgt.

Tip 7: Begin iets nieuws

Zie je goede voornemen als een nieuwe uitdaging. Het is lastiger als je ervan uitgaat dat je een leuke of lekkere gewoonte zult moeten opgeven.

DE LEUKSTE TIPS IN JOUW MAILBOX?Laat hier je mailadres achter

Tip 8: Goede voornemens? Zorg voor een plan B

Merk je dat het je echt niet in je eentje lukt om je goede voornemen vol te houden? Zoek naar een andere manier om je doel te bereiken. Zo lukt het je misschien toch. Je kunt ook altijd (professionele) hulp inroepen.

Tip 8: Werk dagelijks aan je nieuwe gewoonte

Splits je doel op in kleinere doelen en werk er elke dag aan. Zo bouw je routine op.

Lees ook: ‘Zo eet je meer groente en fruit

Tip 9: Zorg voor voldoende slaap

Wie te weinig slaapt, heeft minder controle over zichzelf. Je bezwijkt sneller en valt sneller in je oude gewoontes.

Tip 10: Goede voornemens? Denk positief

Vermijd negativiteit. Zoek het gezelschap op van gemotiveerde mensen. Zo krijg je meer energie en kun je jezelf spiegelen. Dit zorgt voor extra motivatie.

Zoek hulpmiddelen om gemotiveerd te blijven. Leg de lat niet te hoog. Zet jezelf in beweging met kleine stappen en vergeet niet om jezelf te belonen.

Tip 11: Kies een eenvoudig thema

Richt je niet op kleine dingen die je wilt veranderen, maar bekijk het wat breder. Wat wil je graag veranderen in je leven? Neem je bijvoorbeeld voor om aan je gezondheid te werken. Dit is veel ruimer aangezien je veel dingen kunt veranderen die daartoe bijdragen. Zo is de kans groter dat je op het einde van het jaar wel degelijk stappen gezet hebt om gezonder te leven.

Hoe zit het met jouw goede voornemens?

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan je vrienden.

1 reactie

  1. Leuk! Zeker bruikbare tips!
    Nog een extraatje: hoeveel te concreter het ‘doel’ des te makkelijker eraan te houden… dus niet maar bijvoorbeeld 😉
    Alle beetjes helpen !

Schrijf hier je reactie...