Fit & Gezond

Ochtendroutine. 13 haalbare tips om je dag goed te starten (leestijd: 2 min.)

Een vaste ochtendroutine werkt écht. Als je bewust aan je dag begint, ben je een stuk productiever. Je krijgt meer energie en kunt je beter focussen.

Hoe start jij je dag? Neem jij de tijd voor jezelf of hol je jezelf eerder voorbij? Voel jij je moe en gestrest? Dan wordt het tijd om te werken aan een nieuw ochtendritueel. 

Met deze tips lukt het je zeker om je dag goed in te zetten. Pik er enkele uit en pluk er overdag de vruchten van.

Tip 1: Bereken hoeveel tijd je nodig hebt

Maak een lijstje van de dingen die je ‘s morgens moet doen. Zet er een realistische tijd bij. Test het dan uit en stuur het elke dag bij totdat je een ritme vindt dat bij je past.

Taken die je kunt verplaatsen naar de avond, schrap je van je lijstje.

Heb je nog kleine kinderen, reken dan 15 minuten extra voor onvoorziene dingen.

Tip 2: Bereid je ochtendroutine de avond voordien al voor

Probeer zoveel mogelijk op voorhand te doen.  Zo houd je meer tijd over om de dag te beginnen met dingen die jij belangrijk vindt.

  • Maak je werklunch klaar en bewaar hem in de koelkast.
  • Wat staat er morgen op de agenda? Check je weekkalender.
    Sugar tip: Download gratis de weekplanner van Tips Like Sugar.
  • Zet het boekentasje van je kind klaar. Check of je kind iets speciaals nodig heeft op school.
  • Moet jij of je kind naar een sportclub of andere hobby? Maak de tasjes klaar.
  • Laad je smartphone op.
  • Check het weerbericht en zoek je kleren uit.

Sugar tip: Stel twee outfits samen voor je kind en laat het er ‘s avonds ééntje uitkiezen.
Zo vermijd je tijdrovende discussies bij het aankleden. Die kun je ’s ochtends wel missen.

Tip 3: Sta vroeg op en kies een vast uur

Maak er een gewoonte van om elke dag op hetzelfde uur op te staan. Als je voldoende uren slaapt, is de kans groot dat je na een tijdje zelfs voor je wekker wakker wordt. Als je ‘s ochtends niet uit je bed kunt, ben je nog niet volledig gerecupereerd. Probeer vroeger te gaan slapen.

Word je ‘s nachts geregeld wakker? Lees dan: ‘Beter slapen. Dit kun je zelf doen

Kun je de verleiding om te snoozen niet weerstaan? Zet je wekker dan wat verder weg zodat je uit je bed moet om hem uit te zetten.

Geraak je niet op tijd in bed? Start bijvoorbeeld door elke dag tien minuten eerder te gaan slapen. Sta dan ook tien minuten vroeger op. Gebruik die tien minuten om iets te doen wat je graag doet. Als je merkt dat het opbrengt, zul je geneigd zijn om vroeger op te staan.

Sugar tip: Zet een alarm ‘s avonds om je eraan te herinneren dat het bedtijd is.

Tip 4: Ochtendroutine: maak direct licht als je wekker afgaat

Door licht kan je lichaam ontwaken. Het is fijn als je het raam direct openzet en wat frisse lucht inademt.

Geraak je echt niet uit je bed? Zorg dan dat er een straaltje licht in je kamer kan binnenvallen. Zo word je makkelijker wakker.

Lees ook: 10 tips voor een goede nachtrust

Tip 5: Begin de dag met een groot glas water

Zet een fles water naast je bed. Zodra je wakker wordt, drink je er een glas van. Zo krijgt je lichaam de tijd om langzaam wakker te worden.

Tip 6: Prijs je gelukkig en wees dankbaar

Denk blije, positieve gedachten. Dat klinkt misschien wat zweverig, maar het werkt wel.
Er zijn zoveel dingen waarvoor we dankbaar mogen zijn. Neem ‘s ochtends een moment om er even bij stil te staan. Bedenk drie dingen waarvoor jij gelukkig bent. Door ze op te schrijven, versterk je ze nog.

Sugar tip: Glimlach jezelf in een goede mood
Heb je een minder goede dag? Wist je dat je jouw hersenen om de tuin kunt leiden door een brede grijns op te zetten? Als je glimlacht, produceren jouw hersenen goede hormonen die ervoor zorgen dat jij je ook echt vrolijker gaat voelen.

Tip 7: Ochtendroutine: maak je bed op

Het geeft een goed gevoel als je straks weer thuis komt en je bed al is opgemaakt.

Schrijver Michael McRaven schrijft in zijn boek ‘Make Your Bed: Little Things That Can Change Your Life… And Maybe The World’: „Bij het opmaken van je bed heb je aandacht voor detail en aan het einde van de dag word je eraan herinnerd dat je iets goeds hebt gedaan.”

Tip 8: Doe iets wat je graag doet

Wat doe jij graag en waarvoor heb je nu te weinig tijd? Ga dat ‘s morgens doen. Hiermee heb je ineens een goede reden om uit je bed te geraken.

Sugar tip: Maak de tijd om even te lezen
Hierdoor train je jouw hersenen. Het houdt je brein fit. Doordat je jouw gedachten verzet, helpt het je ook om stress tegen te gaan.

Tip 9: Neem de tijd om even te stretchen of te sporten

Het doet deugd als je eerst wat stretchoefeningen of yoga kunt doen. Je lichaam wordt zo klaargestoomd voor de rest van de dag. Je zult zien dat vijf of tien minuten volstaan om je lichaam een flinke boost te geven. Zoek een professionele yogaschool in je buurt zodat je de oefeningen goed onder de knie krijgt.

Heb je voldoende tijd, dan is het zalig om eerst nog even te gaan joggen of wandelen in de natuur. Misschien kun je nog wel een mooie zonsopgang meepikken?

Tip 10: Ochtendroutine: geniet van een verkwikkende douche

Door te douchen word je sowieso alerter en wordt je creativiteit gestimuleerd. Ben je gaan joggen of wandelen, dan helpt de douche jouw spieren te ontspannen.

Tip 11: Eet een gezond ontbijt

Zorg dat je alles in huis hebt om goed te kunnen ontbijten.

Lees ook: 10 tips om je dag goed te starten met een gezond ontbijt.

Tip 12: Stel doelen voor je dag

Visualiseer je dag al in je hoofd. Het is zelfs goed als je hier de avond voordien al mee begint. Als je weet wat je wilt bereiken, kun je je ook beter focussen. Stel realistische doelen zodat je ‘s avonds kunt terugblikken op een geslaagde dag.

Het is ook belangrijk dat je je elke dag op iets kan verheugen. Dat hoeven helemaal geen grote dingen te zijn. Het vooruitzicht op een rustig avondje thuis na een drukke werkdag kan ook iets zijn dat je kan opbeuren.

Sugar tip: verdeel je dag in blokken
Noteer ze in je agenda en houd je er ook aan. Je zult merken dat je veel meer gedaan krijgt als je alles op voorhand plant.

Tip 13: Ochtendroutine: een vaste plek voor al je spullen

Er is niets zo vervelend dan dat je ’s morgens nog moet zoeken naar je sleutels, je GSM of je bril. Geef ze een vaste plaats zodat je geen tijd verliest.

Sugar tip: Houd je smartphone uit de buurt van je bed. De verleiding is anders te groot om ‘s morgens al direct je social media posts, smsjes of mails te bekijken. Voor je het beseft, ben je er al je extra tijd aan verloren.

Lees ook: Ben jij je sleutels ook geregeld kwijt?

Geef jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe ochtendroutine. Alle begin is moeilijk. Eens je de voordelen ervaart, zul je zien dat het makkelijker wordt. Volhouden dus.

Pluk de dag!

Uitgelichte foto: Pexels

Vind je dit artikel interessant? Geef het cadeau aan jouw vrienden!

Schrijf hier je reactie...

Heb je een winkel of een bedrijf?

En wil je meer klanten én een hogere omzet?